DILMUN

                                                                                                                                وب سایت میثم رضایی مهوار 

 

 

Drop Down Menu

 

 

 
   

شيئ (حلقه) طلايي مکشوفه از ارجان

بحث در صورت ، معنا ، مکان و زمان

  چكيده :         

اين شئ بي نظير در آثار بدست آمده از دوران باستان تنها يك مشابه نقره اي دارد كه آن هم از حفاري هاي چغازنبيل بدست آمده ، و مي توان با توجه فرهنگ ، فلسفه و اعتقادات ايلامي ها ،كاربرد و رواج اين نوع از اشياء را به دنياي ایران در روزگار ايلام باستان منسوب دانست كه در اين مقاله به تشريح آن پرداخته شده است.

در ريخت شناسي (شكل شناسي) نقوش روي حلقه طلایي ارجان ، عبارتند از دو شيردال (گريفين) در طرفين نقش يك نخل (پالمت)، که در اين مقاله ابتدا به منشأ پيدايش اين دو نقش و سپس به بررسي تطبيقي نقوش حلقه طلائي ارجان با آثار بدست آمده از ايران و بين النهرين پرداخته مي شود و در يك روند تاريخي، براي مشابه ترين نقوش با نقوش حلقه طلائي ارجان به مواردي در آثار مفرغي لرستان و آثار بدست آمده از گنجينه زيويه و در نهایت به ارتباط و پیوستگی آن با نقوش مهرهای دوره هخامنشی اشاره       می شود .

باوجود تاريخ گذاري هاي مختلف صورت پذيرفته بر مبناي شكل شناسي و قرائت كتيبه ايلامي روی این حلقه، با بررسي مشخصه هاي هنري به كار رفته و تطابق آن با هنر هخامنشي مي توان حلقه طلائي ارجان را يكي از مهمترين موارد روشن كننده ارتباط و پيوستگي هنر ايلامي و هخامنشي دانست که تاریخ ساخت آن قرن ششم یا هفتم ق.م شناسایی می شود.

 واژگان کلیدی:  ایلام نو ، هخامنشی ، حلقه قدرت ، ارجان ، هیدلو

 

The golden ring of arjan

 

 The valuable and precious objects that have come to hand from the arjan treasure, due to its ancient play an important role in bringing to light the history and art of ancient iran. since the time these objects were found (by accident) few articles have been published about this collection ,particulary about the larg tray, known as the arjan cup (corolla).

But, the most important and valuable object of this collection is a golden known as the golden ring of arjan,which is the subject of this article ,and which has not been situated as aseparate subject.

This uniqe object,among the historical works of ancient near east,has only one of its like in silver, which has been discovered in the Choghazannbil excavations.as aresult,from what has come to hand from the elamits, their culture,philosophy,beliefs and also  silver ring of choghaznbil,we can connect the use of these object to the world of ancient elamits,and in this article this topic will be described. At the same time by taking a prespective at the art of Iran & Mesopotamia,the importance of the royall ring , which are found in the engravings , can be explaned better.

the engravings connected to the awardings of the royal  ring can be traced frome the begining of Neo-summians times(end of 3000 b.c) upto end of the sassanid dynesty.

In formology of the engravings on the golden ring of arjan .which are two lion(grifins) on the two sides of a palm tree .In this article , first the origion of thise forms will be studied , and then the composition of  forms of the golden ring of arjan compare with  the restings of Iran & mesopotamia.in the historical trend  the closest forms to their of golden ring of arjan can be compared with the Bronzes of lorestan and golden objects of zeeviyeh.

based on the formology and reading the neo-elamite inscription which exist on the handle of the arjan ring , various dates have been given to this object.for example,8th century b.c (dr.Alizadeh), 7th century b.c,a few years before the invading of Ashur Banipal to elam(dr.Majidzadeh), and also (640-520)b,c by francois vallat.In francois vallat theory,the golden ring of arjan belongs to Neo-Elamite 3 which continues to time of achamenids period.

   

دیلمون • پژوهش و موزه نگاری • ویدئو و عکاسی • طراحی سه بعدی و انیمیشن • وب و نرم افزار

Copyright © 2009 Meysam.Rezaei. All Rights Reserved