شيئ
(حلقه) طلايي مکشوفه از ارجان
بحث در
صورت ، معنا ، مکان و زمان
چكيده :
اين شئ بي نظير در آثار بدست آمده از
دوران باستان تنها يك مشابه نقره اي
دارد كه آن هم از حفاري هاي چغازنبيل
بدست آمده ، و مي توان با توجه فرهنگ
، فلسفه و اعتقادات ايلامي ها ،كاربرد
و رواج اين نوع از اشياء را به دنياي
ایران در روزگار ايلام باستان منسوب
دانست كه در اين مقاله به تشريح آن
پرداخته شده است.
در ريخت شناسي (شكل شناسي) نقوش روي
حلقه طلایي ارجان ، عبارتند از دو
شيردال (گريفين) در طرفين نقش يك نخل
(پالمت)،
که در اين مقاله ابتدا به منشأ پيدايش
اين دو نقش و سپس به بررسي تطبيقي
نقوش حلقه طلائي ارجان با آثار بدست
آمده از ايران و بين النهرين پرداخته
مي شود و در يك روند تاريخي، براي
مشابه ترين نقوش با نقوش حلقه طلائي
ارجان به مواردي در آثار مفرغي لرستان
و آثار بدست آمده از گنجينه زيويه و
در نهایت به ارتباط و پیوستگی آن با
نقوش مهرهای دوره هخامنشی اشاره
می شود .
باوجود تاريخ گذاري هاي مختلف صورت
پذيرفته بر مبناي شكل شناسي و قرائت
كتيبه ايلامي روی این حلقه، با بررسي
مشخصه هاي هنري به كار رفته و تطابق
آن با هنر هخامنشي مي توان حلقه طلائي
ارجان را يكي از مهمترين موارد روشن
كننده ارتباط و پيوستگي هنر ايلامي و
هخامنشي دانست که تاریخ ساخت آن قرن
ششم یا هفتم ق.م شناسایی می شود.
واژگان کلیدی: ایلام نو ، هخامنشی ،
حلقه قدرت ، ارجان ، هیدلو

The golden ring of
arjan
The
valuable and precious objects that
have come to hand from the arjan
treasure, due to its ancient play an
important role in bringing to light
the history and art of ancient iran.
since the time these objects were
found (by accident) few articles
have been published about this
collection ,particulary about the
larg tray, known as the arjan cup
(corolla).
But, the most
important and valuable object of
this collection is a golden known as
the golden ring of arjan,which is
the subject of this article ,and
which has not been situated as
aseparate subject.
This uniqe
object,among the historical works of
ancient near east,has only one of
its like in silver, which has been
discovered in the Choghazannbil
excavations.as aresult,from what has
come to hand from the elamits, their
culture,philosophy,beliefs and also
silver ring of choghaznbil,we can
connect the use of these object to
the world of ancient elamits,and in
this article this topic will be
described. At the same time by
taking a prespective at the art of
Iran & Mesopotamia,the importance of
the royall ring , which are found in
the engravings , can be explaned
better.
the engravings
connected to the awardings of the
royal ring can be traced frome the
begining of Neo-summians times(end
of 3000 b.c) upto end of the
sassanid dynesty.
In formology of the
engravings on the golden ring of
arjan .which are two lion(grifins)
on the two sides of a palm tree .In
this article , first the origion of
thise forms will be studied , and
then the composition of forms of
the golden ring of arjan compare
with the restings of Iran &
mesopotamia.in the historical trend
the closest forms to their of golden
ring of arjan can be compared with
the Bronzes of lorestan and golden
objects of zeeviyeh.
based on the
formology and reading the
neo-elamite inscription which exist
on the handle of the arjan ring ,
various dates have been given to
this object.for example,8th century
b.c (dr.Alizadeh), 7th century b.c,a
few years before the invading of
Ashur Banipal to
elam(dr.Majidzadeh), and also
(640-520)b,c by francois vallat.In
francois vallat theory,the golden
ring of arjan belongs to Neo-Elamite
3 which continues to time of
achamenids period.
|