|
 |
مفهوم فضا در نقاشی ایرانی (پايان نامه دوره
كارشناسي ارشد)
چکيده:
شناخت
فضاي خيالي موجود در نگارگري ايراني
باتوجه به پيش زمينه هاي نظري و فکري
که موجب ايجاد آثار برجاي مانده در
اين حوزه شده است، صورت پیچیده و نا
شناخته ای را در بر دارد که پژو هشهای
انجام یافته در این موضوع از منظر
هایی خاص و عمدتا به شکل های
رویدادنگارانه و تاریخی و یا شاعرانه
ودور از تجربیات بصری و یا صرفا به
صورت تحلیل هایی بصری، ظهور نموده
اند.
ضرورت نیاز به پژو هشی فراگیر که از
اجماع روش های ذکر شده بتواند به
دیدگاهی جامع دست یابد هدف این پژوهش
است که در آن سعی شده ضمن نقد ارزشها
و کم وکاستی های پیشین در مسئله فضای
نقاشی ایرانی، در پژوهشی مستقل این
موضوع را مطرح کند.
مطالعه در اينکه چگونه نگارگران به
ترکيبي از عناصر بصري در ترسيم فضاهاي
نگارگري ايراني دست يافتند و موضوع
چیستی و مفاهیم در بر دارنده این فضا
های خیال انگیز، مباحثی است که بر
پایه پژوهش در مفا هیم بنیادی و
نظری
فضا در هنرهای تجسمی و نیز فلسفه فضا
در طول تاريخ تفکر فلسفي، با تحليل
فضا در تفکر جديد(فضاي هندسي دکارتي ،
نيوتوني و انيشتيني) و نیز مفهوم فضا
در تفکر شرقي و ايراني صورت پذیرفته
است. بررسی درسیر و تاریخ تحول فضای
نقاشی ایرانی برپایه آخرین نتایج بدست
آمده در رویدادنگاری تاریخ نقاشی
ایرانی، و معرفی وتحلیل آثار برجای
مانده، بخش دیگری است که با وجود
محدودیتهای دسترسی به آثار و یا نبودن
مراجعی کامل یا کافی در این زمینه ،
به عنوان راهگشا و راهنمایی در درک
اهمیت مفهوم فضا در نقاشی ایرانی به
کار بسته شده است.
معرفی ابعاد کمتر شناخته شده این
مفهوم، استفاده از روشی
منتقدانه(توصیفی، تطبیقی) درباره
نظرات پراکنده و متقابل مفهوم فضا و
برگزیدن دیدگاهی جامع که از
دستاوردهای گذشته سود می برد، ازجمله
مواردی است که در این پژوهش ارائه شده
است.

–
بارگاه کیومرث، سلطان محمد، متعلق به
شاهنانه شاه طهماسبی، تبریز:35-1525
میلادی،22*34 سانتیمتر، مجموعه
صدرالدین آقاخان.
( ماخذ:
(Sims,
2002,304
Knowing the space of the Persian
painting, according to the
theoretical and ideological
backgrounds that caused the creation
of these works, have an unknown and
complicated forms that the
researches in this subject with
regards to chronological, historical
and poetical and far from the
visual experience and only by visual
analysis.
Need for
a comprehensive
study
of the
collection of the
listed methods
for approaching to
a complete
study and sight, is the
purpose of this research. In this
research is trying to critic the
values and also the former errors of
the problem of space in the Persian
painting of the prior inquiries, in
the new and independent
research.
The study about how the painters
gained the components of the visual
elements in drawing the space of
Persian painting, and the subject of
quiddity of these imagination
spaces, is the discussion doing
according to the research in
fundamental and theoretical concepts
of space in visual arts and also in
the philosophy of space during the
history of philosophical thought
based on the analysis of space in
the modern thought (the
Cartesian
geometric
space,
Newtonian and Einsteinian spaces)
and the oriental and Persian
traditional concepts. The inquiry
and analysis of the remnant works,
is the other part that is used as a
guide for the comprehension of the
importance of the concept of space
in the Persian painting, however;
there were many problems and
limitation in accessing to works or
in lack of the good resources in
this field.
The presentation of the less-known
dimensions of this concept is the
using of the critical method about
the scattered views and also the
views against the concept of space
and choosing the complete view, is
from the instance that is presented
in this inquiry.
|
|
|
دیلمون • پژوهش و موزه نگاری • ویدئو و عکاسی • طراحی سه بعدی و انیمیشن • وب و نرم افزار
Copyright © 2009
Meysam.Rezaei. All Rights
Reserved
|